środa, 16 października 2013

Gaz 12 (ZIM) - Yat Ming 1/24


Krótka historia
Główną przyczyną powstania samochodu była potrzeba zapewnienia odpowiedniego pojazdu służbowego dla funkcjonariuszy partii komunistycznej i władz państwowych średniego szczebla. Miał on w ten sposób wypełniać lukę między luksusowym ZiSem 110, zarezerwowanym dla wyższych władz, a modelem średniej klasy GAZ-M20 Pobieda.
Pierwsza partia seryjnych ZIM-12 została zbudowana 13 października 1950 roku. Prestiżowy samochód, o linii uznawanej za ładną i nowoczesną, szybko stał się "przedmiotem pożądania" urzędników, zwłaszcza niższych rangą, którzy starali się uzyskać różnymi sposobami służbowego ZIM-a. Było to nawet przedmiotem satyrycznych felietonów w prasie radzieckiej w 1952 roku[1]. Samochód w podstawowej wersji produkowany był do 1959 roku. Zastąpił go wówczas GAZ-13 Czajka, chociaż już nie wszystkim państwowym użytkownikom ZIM-ów przysługiwały bardziej luksusowe Czajki[1] – większość musiała przesiąść się na mniejsze Wołgi. Ciekawostką było, że ZIM jako jedyny z radzieckich samochodów luksusowych, był dostępny w wolnej sprzedaży dla użytkowników prywatnych. Co więcej, mimo reglamentacji rynku samochodów prywatnych w ZSRR od połowy lat 50., ZIM-a można było kupić bez kolejek. Jako samochód prywatny cieszył się jednak małą popularnością, głównie z powodu wysokiej ceny (40 000 rubli, w porównaniu z ceną Pobiedy 16 000 rubli)[6]. W większej liczbie na rynek prywatny trafiły później używane samochody, wyprzedawane przez urzędy. Zdecydowana większość samochodów wersji podstawowej była lakierowana na czarno.

Źródło

 
Model  Gaz 12 (ZIM) - Yat Ming 1/24
Model wybrałem w najbardziej popularnym czarnym kolorze, ten kolor jest chyba najbardziej odpowiedni dla tego samochodu. Model nie zachwyca jakością wykonania i detalami, a jego zaletą jest jego dostępność. Żadna inna firma jak dotąd nie wypuściła w tej skali samochodów radzieckich z dawnych lat. Model ma ładnie położony, błyszczący lakier i chromowane ozdoby. Klamki drzwi wykonane zostały jako osobno doklejone detale, ale ich wygląd odbiega nieco od oryginału. Wycieraczki zostały odlane wraz z szybą, a kierunkowskazy wykonane są z chromowanego plastiku, przez co nie wyglądają naturalnie. Model posiada otwierane tylko przednie drzwi, przez które możemy zaglądnąć do bardzo uproszczonego wnętrza, wykonanego z czarnego plastiku. Jedynie radio zostało pochromowane. Zim 12 podobnie jak inne modele Yat Minga jest mocno uproszczony, ale postawiony na półce wśród innych modeli będzie na pewno się wyróżniał.


 







          





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz