Krótka historia
Audi quattro zadebiutowało 3 marca w 1980 roku w Genewie. Nad autem pracowano od lutego 1977. Wtedy to Ferdynand Piech, Jorg Bensinger, Hans Nedvidek
i kilku projektantów z Audi zaczęło pracować nad rewolucyjnym sportowym
wozem. Idea napędu na 4 koła zrodziła się podczas zimowych testów Audi 200 oraz Volkswagena Iltisa.
Okazało się wówczas, że powolna terenówka radzi sobie lepiej w zimowych
warunkach niż sportowa limuzyna ze 170 konnym silnikiem. Grupa
inżynierów postanowiła zaadaptować napęd na 4 koła do auta osobowego.
Powstał wówczas pierwszy prototyp opierający się na Audi 80 B1, wyposażony w układ napędu na 4 koła z Volkswagena Iltisa i silnik z Audi 200. Kolejny prototyp opierał się już na przygotowywanym do produkcji Audi 80
Typ 81 (B2). Po przeprowadzeniu testów i przekonaniu zarządu projekt
dostał zielone światło i zlecono opracowanie nadwozia opierającego się
na Audi 80. Pierwszym kierowcą testowym był Hannu Mikkola.
Po krótkim teście skomentował możliwości wozu: „Właśnie doświadczyłem
powiewu przyszłości. Ten samochód zrewolucjonizuje rajdy na zawsze”.
Pierwszy prototyp określany był skrótem „A1” to: „Allrad 1” (czyli po
prostu: „z napędem na wszystkie koła”). To samo oznaczenie nosiła potem
pierwsza ewolucja rajdowa tego auta.
Auto zaprezentowane w Genewie technicznie opierało się na wielu elementach Audi 80 Typ 81, na jego bazie powstało również Audi Coupé
typ 85. Audi quattro nosiło wewnętrzne oznaczenie Typ 85, auto
zewnętrznie wyróżniało się poszerzeniami nadkoli, szerokimi zderzakami,
itp. Pod maską pracował silnik pięciocylindrowy z turbodoładowaniem,
początkowo o pojemności 2.1l i mocy 200 KM. Był on rozwinięciem silnika
znanego z Audi 200
5T Typ 43. Posiadał 10 zaworów i mechaniczny wtrysk paliwa. Audi
quattro z tym silnikiem rozpędzało się do 100km/h w 7.1s i osiągało
prędkość maksymalną 222km/h. Auto było wyposażone w stały napęd na 4
koła z blokowanym centralnym i tylnym mechanizmem różnicowym. Pierwsza
poważna modernizacja auta miała miejsce wraz z odświeżeniem gamy Audi 80
Typ81 pod koniec 1982 roku. Wówczas podwójne kwadratowe reflektory
zastąpiono reflektorami zespolonymi i wprowadzono elektroniczne
wskaźniki. Wcześniej zmieniono również układ sterowania blokadami
napędów. W roku 1984
auto przeszło poważniejszą modernizację. Ponownie zmieniono atrapę
chłodnicy i przednie reflektory, z tyłu zastosowano czarne lampy firmy
Frankani, wprowadzono całkowicie nowe wnętrze oraz elektroniczne
wskaźniki z systemem AutoCheck z syntezą mowy. Pod maskę trafił nowy
pięciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności 2.2 o tej samej
mocy. Poprawiła się elastyczność auta, teraz przyspieszenie do 100km/h
zajmowało 6.7s. W roku 1987
wraz z wprowadzeniem nowej generacji napędu quattro do wszystkich
pozostały modeli Audi również Audi quattro wyposażono w układ napędowy z
centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen i uruchamianą za pomocą
przycisku blokadą tylnego mostu. Ostatnia poważna modernizacja auta
miała miejsce w 1989, pod maskę trafił wówczas zmodyfikowany silnik 2.2
wyposażony w 20-zaworową głowicę, dysponujący mocą 220 KM. Audi quattro
20V rozpędzało się do 100km/h w 6.3s i osiągało prędkość maksymalną
230km/h. W tej formie auto było produkowane do 1991 roku, a jego
oficjalnym następcą zostało Audi Coupé S2 Typ 8B.W sumie wyprodukowano ponad 11 tys. sztuk Audi quattro, najrzadsze są modele z silnikiem 20V, których powstało poniżej 1000.
Źródło
Wikipedia
Model AUDI QUATTRO (1986) - WHITEBOX 1/24
Audi Quattro to kolejny model firmy LEO MODELS w opakowaniu WHITE BOXA w mojej kolekcji. Model wykonany jest na przyzwoitym poziomie, typowym dla tego producenta. Karoseria wykonana jest z metalu, zaś zderzaki wykonane są z plastiku, ale w niczym to nie przeszkadza tym bardziej, że nie ma między nimi różnicy w odcieniu koloru. Ładnie prezentują się felgi wraz z tarczami i zaciskami hamulcowymi pomalowanymi na srebrno, przez co trochę zlewają się w jedną całość i nie są zbyt dobrze widoczne. W przyszłości przemaluję zaciski hamulcowe na kolor czerwony lub czarny, co znacznie uwidoczni te detale. Przy światłach widoczne są kołki mocujące i to chyba jedyna większa wada tego modelu. Wnętrze wykonane jest w całości z błyszczącego czarnego plastiku. Znajdziemy w nim dobrze odtworzone fotele i podstawowe detale deski rozdzielczej wraz z imitacją elektronicznych wskaźników. Maska silnika posiada od wewnątrz charakterystyczne przetłoczenia a sam silnik jest bardzo dobrze odtworzony i to jest największą zaletą tego modelu. W tylnym małym bagażniku producent umieścił koło zapasowe, które odlane jest wraz z wytłoczką całego wkładu bagażnika, przez co nie wygląda zbyt realistycznie.
AUDI QUATTRO 1986 - WHITEBOX 1/24
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz